tiistai 28. elokuuta 2018

Taivassalon "kansallispuvun" jäljillä ...

Kiinnostukseni Taivassalon pukuun heräsi kun mietimme tyttärelleni sopivaa kansallispukua lahjaksi. Taivassalo on hänen syntymäkuntansa ja siksi erittäin kiinnostava kohde. Kiinnostavuutta lisää myös se kun Taivassalon puvulla on takana pitkä ja vaikea matka - eikä sitä ole vieläkään hyväksytty virallisesti kansallispuvuksi. Toinen vaihtoehto olisi Merikarvian puku. Hänen isän puolelta juuret ovat vahvasti tuossa pitäjässä.

Taivassalon kirjastoon, arkistonhoitajaan ja jo eläkkeellä oleviin henkilöihin oltuani yhteydessä päätin tutustua tuohon kiehtovaan - jopa salaperäiseen - pukuun josta ei löytynyt mitään tietoa.


Taivassalon perinnearkistosta löytyi kuitenkin runsaasti tietoa puvun eri vaiheista. Tästä saa hyvän käsityksen miten pitkä tie kansallispuvun hyväksymisellä viralliseksi puvuksi voi olla.

Minun annettiin ymmärtää että Taivassalon puku ei ole niin "korea" ja värikäs kuin saariston ruotsinkielisillä alueilla vaan maanläheisempi ja vaatimattomampi...ehkä haluttiin varautua ettei tulisi pettymystä puvun tietoja tutkiessani.

Löysin kuitenkin niin kauniin kokonaisuuden joka herätti mielenkiintoni puvun valmistamiseen. Pukuja on valmistettu ainakin yksi kappale Anja Narjukselle josta kuva jäljempänä. Raimo ja Anja Narjus ovat tehneet valtavan työn saadakseen Taivassalon kunnalle oman kansallispuvun joten mielelläni näkisin tuon työn myös saavan virallisen tunnustuksen. Alla piirros/luonnos puvusta...(kuvien kopiointiin ei ole saatu lupaa missään tarkoituksessa)


… tasku poikkeaa tekniseltä toteutukseltaan muista puvuista: siinä on alkuperäisestä kankaasta poimittu kudottu "kuvio", mikä antaa oman pikantin leiman alueen puvulle.


… yllä kuva paikkakunnalta löydetystä kankaasta mikä on ollut pohjana puvun kankaan suunnittelulle. Tykkimyssyn kaavan yhteydestä löytyi merkintä pvl/satiini mikä ymmärtääkseni tarkoittaa puuvillaista satiinikudoksista kangasta. Tältä osin siis tykkimyssyn materiaaliksi on ainakin siinä kohdin mietitty silkin sijaan arkisempaa kangasta. Pitäjänkokouspöytäkirjoista selvisi että alueella on käytetty ns. korkeampaa tykkimyssyä.


… nämä lehtileikkeet -70- luvulta olivat tallessa kunnan arkistossa. Toivoisin että pukua kohtaan heräisi yleinen kiinnostus jota kautta se saavuttaisi ansaitun aseman ainakin kunnan asukkaiden parissa. Taivassalo, Kalanti, Kustavi, Uusikaupunki,  Vehmaa ovat aluetta jolla ei ole omaa pukua joten uskon että puvulle löytyisi oma kiinnostunut käyttäjäkunta. Varsinais- suomessa on melko vähän kansallispukuja alueen kokoon ja väestön tiheyteen nähden. Kansanomaisia vaatteita on säilynyt niukasti ulkomailta tulleiden tuontimateriaalien vallatessa alueen.


… yllä kaava Taivassalon puvun röijyyn. Liivin ja paidan kaavaa ei arkistosta löytynyt mutta suullisia ohjeita ompeluun kylläkin. On melko vaativa tehtävä valmistaa puku nyt löydetyillä ohjeilla. Liivistä löytyi maininta että omalta paikkakunnalta ei löytynyt sopivalta ajanjaksolta esikuvaa joten se "lainattiin" Piikkiöstä. Röijyn esikuva on puolestaan Turun linnan kokoelmista.

Taivassalon pukuprojektin vetäjänä on toiminut Raimo Narjus. Aitouden määrittäjinä ovat olleet museoviraston toimistopäällikkö M-L Heikinmäki, Turun historiallisen museon amanuenssi Hagar Nikander ja tohtori Hilkka Vilppula. Suunnitelmat ja puvun toteutus Mynämäen kotiteollisuuskoulu. Taivassalon kunta on ollut tukemassa hanketta. Puvun kokoaminen on perustunut pitäjänkokouspöytäkirjoihin, kangaslöytöön ja alueelta löydettyyn koruun. Miehen pukua varten ei löytynyt tarpeeksi materiaalia. Edellä mainitut tiedot löysin Taivassalon perinnearkistossa olevasta lehtileikkeestä. Arkistossa olevaan materiaaliin pääsee tutustumaan sovittuna aikana.

Anja Narjus on tehnyt lahjoituksen Taivassalon kunnalle pukuun liittyvistä kaavoista, tiedoista, kuvista ja joistakin näytteistä. Itse puku ei kuulunut lahjoituksen pariin. Kuvia ei siis ole lupa jakaa, kopioida tai levittää. Haluaisin kuitenkin että tuo projekti saisi onnellisen lopun ja  puku löytäisi paikkansa kansanomaisten pukujen joukossa. Toivoisin myös että kunnan taholta heräisi uudelleen mielenkiinto asian eteenpäin viemiseen: vuodet ovat vierineet, ihmiset vanhentuneet, ajat muuttuneet... ehkä mielipiteet pehmentyneet...


Yllä kuva kaulakorusta jota on ehdotettu osaksi pukua.
Ymmärsin että ainakin yksi syy virallistamisen vaikeuteen olisi museoviraston haluttomuus alueelta löydetyn kaulakorun hyväksymiseen osaksi pukua ja että vielä vuonna  2012 A. Narjuksella olisi ollut tarkoitus viedä hanketta eteenpäin.

...joka tapauksessa olen saanut viettää mielenkiintoisia hetkiä historian  havinassa - Kiitos siitä - etenkin hankkeen alulle panijoille.


… vielä lopuksi kuva kauniista puvusta kantajineen, joka jotenkin syöpyy mieleen erottuen muista - hyvällä, omalla tavallaan.(valitettavasti vanha, kellastunut lehtileike ei tee oikeutta puvun väreille)

Taina Kangas vastasi sähköpostilla esittämääni kysymykseen että miksi Taivassalon pukua ei ole hyväksytty viralliseksi puvuksi seuraavalla tavalla … puvulle ei löydy museaalista 1700-1800 luvun kansanomaista esikuvaa ja siksi pukua ei tulla hyväksymään viralliseksi kansanpuvuksi. Pukua voi tosin valmistaa haluttaessa mutta kansallispuku-nimikettä ei saa käyttää. Onhan meillä tosin muitakin kansallispuvun tavoin käytettäviä pukuja jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa.

...lisäys...
Taivassalon kirjastossa on kaavat puseroon ja liiviin. Muut ohjeet löytyivät perinnearkistosta. Tulevaisuudessa tulevat ohjeet puvun valmistamiseen kokonaisuudessaan löytymään Taivassalon kirjastosta - tai sieltä ainakin osataan neuvoa minne puvun valmistamisen ohjeet sijoitetaan.